کارمندان بجز پول چه می خواهند؟
پیشینه دور کاری
شاید در نگاه اول تصور کنیم که پول، تنها انگیزه کارکنان برای انجام کار است؛ اما حقیقت اینجاست که دریافت پول یا حقوق از دیدگاه کارکنان “وظیفه” ای است بر عهده کارفرما و از همین رو هیچ یک از نیروهای کاری حقوق را به عنوان یک محرک انگیزه بخش محسوب نمیکند.
سالها پیش یک روانشناس آمریکایی به نام فردریک هرزبرگ بطور دقیق مسئله انگیزش افراد را مورد بررسی و تحلیل قرار داد و پس از بررسی های مختلف متوجه شد عواملی که “رضایت” را افزایش میدهند، با عواملی که “نارضایتی” را کاهش میدهند، از یک خانواده نیستند.
وی در نظریه عوامل مؤثر بر رضایت و انگیزه فرد را در دو دسته اساسی معرفی نمود:
- عوامل بهداشتی: عوامل بهداشتی به فاکتورهایی گفته می شود که فقدان آنها به “نارضایتی فرد” منجر میگردد ولی وجودشان تأثیری بر انگیزش فرد نخواهد داشت بلکه صرفاً موجب “عدم نارضایتی” افراد میشود.
- عوامل انگیزشی: دومین دسته از عوامل مؤثر در این نظریه، عوامل انگیزشی هستند که رعایت آنها به ایجاد “انگیزه” و “رضایت شغلی” در افراد منتج میگردد و بنابراین عدم رعایت آنها در سازمان به فقدان انگیزه در کارکنان منجر خواهد شد.
حال سؤال مهم اینجاست که چه عواملی جزو عوامل بهداشتی و چه عواملی در زمره عوامل انگیزشی به حساب میآیند؟
عوامل بهداشتی: همانطور که در بخش فوق گفتیم، عوامل بهداشتی به دسته عواملی گفته میشود که در صورت رعایت صحیح آنها از جانب مدیران سازمان، صرفاً موجب رفع “نارضایتی” در کارکنان می شوند. برخی از این عوامل عبارتند از:
- حقوق و مزایا
- امنیت شغلی
- سیاستها و رویههای سازمان
- نظارت
- شرایط کاری
- رابطه با مدیران و همکاران
حال سؤال مهم اینجاست که چه عواملی جزو عوامل بهداشتی و چه عواملی در زمره عوامل انگیزشی به حساب میآیند؟
عوامل انگیزشی: این دسته از عوامل، فاکتورهایی هستند که منجر به رضایت میشوند و به عبارت سادهتر در کارکنان انگیزه ایجاد میکنند تا سختتر کار کنند. برخی از این عوامل عبارتند از:
- احساس موفقیت
- قدردانی از دستاوردها
- پیشرفت شغلی
- تنوع شغلی
- استقلال
- توسعه فردی
چرا رعایت عوامل انگیزشی و بهداشتی مهم است؟
طبق تحقیقات اخیر Salesforce، حدود 86% از مدیران سازمان ها و کسبوکارها، ناکارآمدی کارکنان و گروههای کاری را اصلی ترین عامل شکست خود در عرصه رقابت دانستند و این درحالی است که تحقیقات بسیاری اثبات کردهاند نارضایتی و عدم انگیزه کافی در افراد، اساسیترین عامل در ناکارآمدی ایشان در سازمانها هستند.
این درحالی است که تحقیق دیگری که توسط کمپانی گالوپ صورت گرفت نشان داد سازمانهایی که دارای گروههای کاری درگیر و پرانگیزه هستند، 21% سود بیشتری نسبت به سایرین کسب می کنند.
اینها همه نشانگر اهمیت والای مبحث انگیزش منابع انسانی در دنیای امروز سازمان ها و کسب و کارها هستند.
امروزه مدیران باید به خوبی بدانند رعایت عوامل انگیزشی (همچون پرداخت حقوق، بیمه و مواردی نظیر اینها) هرچند نارضایتی را از قلب کارکنان رفع میکند، اما نمیتواند به میزان کافی در ایشان انگیزه و شور جهت کار بیشتر را ایجاد کند؛ از همین رو باید مدیران بطور مداوم و دقیق شرایط انگیزشی کارکنان خود را مورد پایش قرار داده و صحت رعایت عوامل انگیزهبخش را مورد بررسی و بهبود قرار دهند.
دیدگاهتان را بنویسید