ارتباطات غیرکلامی و زبان بدن حالات چهره
ارتباطات غیرکلامی و زبان بدن (حالات چهره، حرکات، حالت و لحن صدای شما) ابزارهای ارتباطی قدرتمندی هستند.
امروز با زانست همراه باشید تا بیشتر با این ابزارهای قدرتمند و اهمیت آنها در ارتباطات خود آشنا شوید.
زبان بدن چیست؟
با توجه به اینکه کلید موفقیت در روابط شخصی و حرفه ای در توانایی شما برای برقراری یک ارتباط خوب نهفته است، اما ارتباط خوب فقط وابسته به کلمات نیستند، بلکه این نشانه های غیرکلامی یا “زبان بدن” شما هستند که بلندتر از کلمات حرف می زنند.
زبان بدن استفاده از رفتار، عبارات و آداب فیزیکی برای برقراری ارتباط غیرکلامی است که اغلب به صورت غریزی و نه آگاهانه انجام می شود. خواه از آن آگاه باشید یا نه، زمانی که با دیگران تعامل برقرار می کنید، به طور مداوم سیگنال های بی کلامی ارسال و دریافت می کنید. همه رفتارهای غیرکلامی شما، ژستهایی که انجام میدهید، وضعیت بدنی شما، لحن صدای شما و میزان تماس چشمی شما پیامهایی قوی ارسال میکنند.
آنها می توانند مردم را راحت کنند، اعتماد ایجاد کنند و دیگران را به سمت شما بکشانند یا می توانند آنچه را که می خواهید بیان کنید، توهین آمیز ، گیج کننده و نامفهموم انتقال دهند. جالب اینجاست که این پیام ها با توقف صحبت کردن متوقف نمی شوند. حتی وقتی ساکت هستید، باز هم به صورت غیرکلامی ارتباط برقرار می کنید.
انواع ارتباط غیرکلامی
انواع مختلف ارتباط غیرکلامی یا زبان بدن عبارتند از:
حالات چهره : چهره انسان بسیار رسا است و قادر است احساسات بی شماری را بدون گفتن کلمه منتقل کند. بر خلاف برخی از اشکال ارتباط غیرکلامی، حالات چهره جهانی است. حالات چهره برای شادی، غم، خشم، تعجب، ترس و انزجار در فرهنگ ها یکسان است.
حرکت و وضعیت بدن :در نظر بگیرید که چگونه ادراکات شما از افراد تحت تاثیر نحوه نشستن، راه رفتن، ایستادن یا نگه داشتن سرشان قرار می گیرد. روشی که شما حرکت می کنید و خود را حمل می کنید، اطلاعات زیادی را به جهان منتقل می کند. این نوع ارتباط غیرکلامی شامل وضعیت بدنی، تحمل، موضع گیری و حرکات ظریفی است که انجام می دهید.
حرکات ژست ها در تار و پود زندگی روزمره ما تنیده شده اند. ممکن است هنگام بحث و گفتگو یا صحبت کردن به صورت متحرک دست تکان دهید، اشاره کنید یا از دستان خود استفاده کنید، اغلب با حرکات و بدون فکر کردن خود را بیان کنید. با این حال، معنای برخی از حرکات می تواند در فرهنگ ها بسیار متفاوت باشد. در حالی که علامت «OK» ساخته شده با دست، برای مثال، معمولاً پیام مثبتی را در کشورهای انگلیسی زبان منتقل می کند، در کشورهایی مانند آلمان، روسیه و برزیل توهین آمیز تلقی می شود. بنابراین، مهم است که مراقب نحوه استفاده از ژستها باشید تا از تعبیر نادرست جلوگیری کنید.
ارتباط چشمی از آنجایی که حس بینایی برای اکثر افراد غالب است، تماس چشمی یک نوع ارتباط غیرکلامی بسیار مهم است. نوع نگاه شما به یک نفر می تواند چیزهای زیادی از جمله علاقه، محبت، خصومت یا جذابیت را به شما منتقل کند. تماس چشمی همچنین در حفظ جریان مکالمه و برای سنجش علاقه و پاسخ طرف مقابل مهم است.
لمس كردن ما تا حد زیادی از طریق لمس ارتباط برقرار می کنیم. مثلاً به پیامهای بسیار متفاوتی که از طریق یک دست دادن ضعیف، در آغوش گرفتن گرم خرس، نوازش حامی بر سر، یا گرفتن کنترل بازو داده میشود، فکر کنید.
فضا آیا تا به حال در طول مکالمه احساس ناراحتی کرده اید زیرا طرف مقابل خیلی نزدیک ایستاده و به فضای شما حمله می کند؟ همه ما به فضای فیزیکی نیاز داریم، اگرچه این نیاز بسته به فرهنگ، موقعیت و نزدیکی رابطه متفاوت است. شما می توانید از فضای فیزیکی برای برقراری ارتباط بسیاری از پیام های غیرکلامی مختلف، از جمله سیگنال های صمیمیت و محبت، پرخاشگری یا تسلط استفاده کنید.
صدا این فقط چیزی نیست که شما می گویید، نحوه بیان آن نیز مهم است. وقتی صحبت می کنید، دیگران علاوه بر گوش دادن به کلمات شما، صدای شما را نیز «خوانند». چیزهایی که آنها توجه می کنند شامل زمان و سرعت شما، میزان بلند صحبت کردن، لحن شما و صداهایی که درک را منتقل می کنند، مانند “آهه” و “اوهههه”. به این فکر کنید که چگونه لحن صدای شما می تواند نشان دهنده طعنه، خشم، محبت یا اعتماد به نفس باشد.
11.بسیاری از افرادی که به خوبی نمی دانند تبلیغات چیست قادر نیستند که برای هر یک از شبکه های اجتماعی برنامه ویژه ای داشته باشند. این مسئله که شما در چه صنعتی فعال هستید مهم نمی باشد چرا که مخاطبان تان در هر یک از شبکه ها حضور دارند.
12.بهتر است آن دسته از محتواهایی که جذاب و گیرا هستند را برای شبکه های اجتماعی تولید کنید. با این تکنیک قادر خواهید بود که مشتریان بیشتری را برای خودتان داشته باشید. کاربران بیشتری از این طریق متوجه خدمات و محصولات شما می شوند.
13.گوگل آن دسته از شبکه های اجتماعی را در رتبه بندی های خود لحاظ می نماید. شما می توانید برای هر یک از این شبکه ها محتوای مناسبی را تولید و طراحی کنید.
14.امروزه بازاریابی دهان به دهان مانند گذشته هنوز هم کاربرد دارد. بنابراین شما باید به خوبی محصولات خود را معرفی کنید تا افراد دیگر هم آنها را به دوستان خود معرفی نمایند.
15.به شرکت هایی که در زمینه طراحی و ایده های تبلیغاتی فعالیت می کنند مراجعه کنید. آنها به شما مشورت های لازم را ارائه می دهند.
تناقض ارتباطات کلامی و غیرکلامی
در برخی موارد، آنچه از دهان شما خارج می شود و آنچه از طریق زبان بدن خود با آن ارتباط برقرار می کنید ممکن است دو چیز کاملاً متفاوت باشند.
اگر یک چیزی بگویید، اما زبان بدن شما چیز دیگری را بیان کند، شنونده شما احتمالاً احساس می کند که شما صادقانه رفتار نمی کنید. مثلاً اگر در حالی که سرتان را تکان میدهید «بله» بگویید. هنگام مواجهه با چنین سیگنال های ترکیبی، شنونده باید انتخاب کند که پیام کلامی شما را باور کند یا غیرکلامی.
از آنجایی که زبان بدن یک زبان طبیعی و ناخودآگاه است که احساسات و مقاصد واقعی شما را نشان میدهد، آنها احتمالا پیام غیرکلامی را انتخاب خواهند کرد؛
با این حال، با بهبود نحوه درک و استفاده از ارتباطات غیرکلامی، میتوانید منظور واقعی خود را بیان کنید،
بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنید و روابط قویتر و مفیدتری ایجاد کنید.
اهمیت ارتباط غیرکلامی نشانههای ارتباط غیرکلامی شما، نحوه گوش دادن، نگاه کردن، حرکت و واکنش شما به فردی که با او ارتباط برقرار میکنید، میگوید که آیا به او اهمیت میدهید یا نه، راست میگویید یا خیر و چقدر خوب گوش میدهید و …
وقتی سیگنال های غیرکلامی شما با کلماتی که می گویید مطابقت دارند، اعتماد و وضوح ارتباط را افزایش می دهند اما در غیر این صورت، می توانند تنش، بی اعتمادی و سردرگمی ایجاد کنند. اگر می خواهید ارتباط بهتری داشته باشید، مهم است که نه تنها به زبان بدن و نشانه های غیرکلامی دیگران، بلکه به زبان خود نیز حساس تر باشید.
نقش های ارتباطات غیرکلامی
ارتباط غیرکلامی می تواند پنج نقش را ایفا کند:
تکرار پیامی را که به صورت شفاهی می دهید تکرار می کند و اغلب تقویت می کند.
تناقض میتواند با پیامی که میخواهید منتقل کنید مغایرت داشته باشد، بنابراین به شنونده شما نشان میدهد که ممکن است حقیقت را نگویید.
جایگزینی می تواند جایگزین پیام شفاهی شود. به عنوان مثال، حالت چهره شما اغلب پیامی بسیار واضح تر از کلمات می دهد.
مکمل ممکن است به پیام شفاهی شما اضافه یا مکمل باشد. به عنوان رئیس، اگر علاوه بر تعریف و تمجید به پشت یک کارمند دست بزنید، می تواند تأثیر پیام شما را افزایش دهد.
لهجه دادن ممکن است بر یک پیام شفاهی تأکید کند یا زیر آن خط بکشد. برای مثال کوبیدن روی میز می تواند بر اهمیت پیام شما تأکید کند.
دیدگاهتان را بنویسید